Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Rod draka | House of the Dragon | 2022
csfd  imdb
režie: Miguel Sapochnik
hrají: Paddy Considine, Olivia Cooke, Emma D'Arcy, Matt Smith, Sonoja Mizuno, Steve Toussaint, Rhys Ifans

Rod draka: Pilot


ikona
Redakce
game of throneshbohra o trůnyrod draka
Výtečný návrat, nebo zbytečné ždímání slavné značky? 

Jeden z nejočekávanějších seriálů roku je konečně tady! Ještě předtím, než nám Amazon nabídne seriálového Pána prstenů, se na obrazovkách HBO a streamu HBO Max budete moci už za několik hodin vrátit do fantasy světa z pera George R. R. Martina. Prequel Hry o trůny, Rod Draka, nás zavede 200 let před známé události, do doby vlády rodu Targaryenů, kdy začal velmi krvavý boj o Železný trůn, který později vede k válce známé jako Tanec draků. Prostě další tučný námět ze slavného fantasy světa, který na sebe lákal prvotřídními trailery, špičkovou atmosférou a epickou vizuální stránkou. My jsme měli tu čest vidět úvodní díl v exkluzivní předpremiéře. A naše dojmy snad ani nemohou být nadšenější.

Jak to vidí Spooner

Jo, pořád to tam je! Stačí, aby se v úvodních minutách proletěl drak za stále výtečné hudby Ramina Djawadiho nad střechami v Králově přístavišti a divák ví, že atmosféra Hry o trůny je zase zpátky. A že i když se vracíme do prakticky stejných lokací (jen o pár stovek let dozadu) a sází se tu v podstatě na jistotu, netrvá to příliš dlouho a režisér Miguel Sapochnik vás do starého známého světa opět dokonale zaháčkuje. A vy budete chtít co nejdřív víc. Úvod Rodu draka je v podstatě mixem komorních a více politických prvních řad Hry o trůny, kde se hodně pletichařilo a souložilo, se štědrým rozpočtem a vypiplanou vizuální stránkou řad závěrečných, kdy tentokrát budou tvůrci evidentně věnovat i větší péči odlišnosti jednotlivých draků. 

Tenhle řemeslně výtečně promazaný stroj ovšem funguje bez jediného zaváhání, Sapochnik servíruje jednu působivou scénu za druhou a scénář do toho až nečekaně přesným a sebevědomým způsobem představuje jednotlivé důležité postavy (kromě Targaryenů se hezky uvede i podstatný rod Hightowerů), konflikty, zásadní motivy a celkově se toho za první epizodu stihne odvyprávět více, než jsem vlastně čekal. To všechno opět v herecky přesném podání, v němž zatím nejvíce vyčnívá démonický Matt Smith. 

Možná tak trochu zamrzí, že se tu na můj vkus sází na jistotu chvílemi možná až příliš. Sapochnik a spol. tu neriskují v podstatě vůbec a na Hru o trůny se tu odkazuje i ve scénách, kdy to nebylo příliš potřeba. Na druhou stranu, i kdyby se mělo jet celou dobu „jen“ na vlnách prvních sérií GoT smíchaných s velkolepostí finálních řad, asi by to vadilo jen málokomu. Až následující díly však ukáží, zda nás dokáže výlet do historie Západozemí i bez Sapochnika za režijním kormidlem strhnout stejně jako předchůdce a zda se tu bude také procházet plejáda neskutečně silných postav. Pilot však svůj úkol splnil v podstatě na jedničku, diváky do oblíbeného fantasy světa vrátil v plné parádě a týdenní čekání na další díl bude zase pekelně dlouhé. 8/10

Jak to vidí Sam.Vimes

Režijní veterán Hry o trůny Miguel Sapochnik má návrat do Západozemí pevně v rukou. Krátký úvodní text výslovně zasazuje děj do období vlády Targaryenů 200 let před událostmi původní ságy, následující scény to pak elegantně ilustrují, když se prolog odehrává v Harrenově (který my známe už jen jako ruinu) a následují staré známé červené střechy Králova přístaviště, nad nimiž ovšem s všední samozřejmostí poletují draci. Rod draka v rámci úvodní více než hodinové epizody se záviděníhodnou sebejistotou představuje nové postavy, jejich charakter, ambice, postavení a vzájemné vztahy, a to vše skrze slova i činy, aniž by se ovšem nechal zdržovat od zásadních událostí či dokonce zvratů. Zkrátka perfektně zvládnutá expozice.

Prequel v sobě kombinuje štědrý rozpočet a jím umožněné měřítko posledních řad Hry o trůny (draci, monumentální turnaj) a zároveň větší důraz na politiku a také silnější vlivy reálného evropského sředověku z prvních řad mateřské série. Tam má kořeny ústřední téma epizody, totiž následovnictví a s ním spojený velmi odlišný úděl mužských a ženských potomků vládnoucího rodu. K historii se ale obrací i důsledné zobrazení rytířského turnaje ne jako pouhé kratochvíle, kde náš hrdina vybojuje srdce krásné panny, nýbrž jako obrovské události pro celou populaci, jež má nepředstavitelně menší možnosti zábavy než my.

Silných historických vlivů využívá i nádherná výprava v podobě propracovaných šatů a šperků nebo i bohatě vyřezávaných křesel a stoliček v turnajové lóži. Vizuál se mnohdy nebojí tmavšího ladění a necítí potřebu zbytečně přesvětlovat interiéry kamenného hradu, které by měly být osvětlené jen tlumeným světlem z ne dost velkých oken či pouze světlem svícnů a krbů. Toho pak často využívají i detaily a velké detaily na tváře herců, v nichž se vykreslují ostré stíny. O hudbu se opět stará mistr Ramin Djawadi, který zovu odvádí skvělou práci, byť z první epizody na sebe strhlo nejvíce pozornosti jeho variování vlastního hlavního motivu Hry o trůny. Rod draka zkrátka začíná nad očekávání skvěle. 9/10

Jak to vidí krauset:

Prequel Hry o trůny se rodil v porodních bolestech. Skoro jako kdyby se prodral ven rovnou s korunou na hlavě, jak v pilotu žertuje král Viserys Targaryen. Ten předchozí o Dlouhé noci v hlavní roli s Naomi Watts byl zrušen po dotočení pilotu. Ale teď přilétá kus, na který jsou v HBO velmi pyšní. Právem?

Sáhnout po příbězích z Martinovy kroniky targaryenské vlády Oheň a krev bylo správné rozhodnutí. Dostáváme esenciální Hru o trůny – intriky v Malé radě a draky, na nichž se prohání stříbrozlatá mládež. Zároveň se příběh přirozeně dotýká ducha doby, jelikož se ústřední konflikt rozprostírá okolo systému následnictví a otázky, zda může být dědičkou trůnu dcera. Sedmi královstvím by přišla vhod Pragmatická sankce. (A jelikož otázka emancipace vyrůstá z předlohy, jistě si nikdo nebude stěžovat, že je zápletka příliš woke; jde přece v první řadě o věrnost, že?)

Rod draka s Hrou o trůny nepojí jen Martin (který je opět na rozdíl od pozdních sérií Hry o trůny mohutně angažován), ale též skladatel Ramin Djawadi a z pozice showrunnera Miguel Sapochnik, jenž stál coby režisér za některými z nejpamětihodnějších a nejopulentnějších epizod Hry o trůny (Winds of Winter, Hardhome, Battle of the Bastards, Long Night). Sapochnik režíroval pilot Rodu draka a v první řadě se vrátí ještě dvakrát. Další věcí, kterou přebírá po Hře o trůny, je know-how a rozpočet. Martin se nechal slyšet, jak ho frustrovalo, když byl královský turnaj v první sérii Hry o trůny zpodobněn kvůli rozpočtu jako komorní záležitost, namísto obrovské slavnosti o tisíci hlavách (Ned Stark zřejmě držel měšec nejen v Malé radě, ale i v radě HBO). S turnajem v Rodu draka musel být spokojen. Slouží totiž jako pozadí mnohem důležitějšího boje, který není umělý jako turnajová hra na válku v čase dlouhého míru. Jinak si však seriál vystačí sám za sebe, neuchyluje se k laciným odkazům na Hru o trůny a fan servisu, což jsou častá provinění prequelů. Rod draka je svým vlastním pánem. 

Velkým tématem pilotu jsou oběti, jež pro říši přinášejí královny a princezny, aniž by je to dostalo blíže skutečné moci. Život plodu mající přednost před životem matky je téma naneštěstí aktuální. Dlouhá ruka státu sahá až do lůna, z něhož vytrhává následníky, a královnina děloha podléhá říši. Možná existuje králův mír, ale královnin nikdy. 

Pilot Rodu draka nabídl elegantně odvyprávěný a zručně načrtnutý konflikt mezi Targaryeny, v níž každá scéna slouží několika cílům, ať už je to prokreslení postav, expozice, budování fikčního světa. Dočkáme se i několika výborných promluv o povaze vládnutí a jedné mimořádné scény s kostrou Baleriona, z níž čiší jak drakova prastarost, tak úcta k takto výjimečnému zvířeti. Vzpomíná se na Valyrii, najednou lze cítit závan dějin a královský pocit předurčení, a zmíněná vize budoucnosti ve znamení ledu a ohně je až hmatatelná. Podobně hmatatelná je i kvalita Rodu draka. Pro mě dost možná nejpřesvědčivější pilot od Smoke Gets in Your Eyes, tedy úvodu Mad Men. Tento prequel se s korunou už narodil. 9/10

Jak to vidí do_Od

Když jsem před nedávnem četl, jak šéfové HBO zatrhli prequel Hry o trůny s pracovním názvem Bloodmoon o vzniku Bílých chodců, a raději dali přednost něčemu, co přece jen daleko víc připomíná původní seriál, trochu se mě to dotklo. Přece jen bych rád prozkoumal vzdálenější historii, podíval se do nových koutů Západozemí a sledoval zase trochu jiný seriál, byť z téhož světa. Po zhlédnutí pilotu k Rodu draka už nicméně chápu, proč raději kabelovka vsadila na Miguela Sapochnika a jeho daleko tradičněji pojatý prequel, který nás vrací fakt jen o necelých 200 let zpátky do minulosti. Ono totiž když něco funguje, kór funguje jako v dobách své největší slávy fungovala Hra o trůny, tak fakt neexistuje mnoho důvodů, proč to měnit.

Pohled do zákulisí rodiny Targaryenů je tak v zásadě návratem ke kořenům a k tomu, co původní seriál udělalo poprvé úspěšným. Politika, násilí a sex. Jako bonus tu pak máme dospělé draky už od začátku, rozpočet na úrovni posledních řad GoT a režiséra nejlepších epizod u kormidla, aby celou tuhle loď odnavigoval tak, jak si vzhledem k obřím očekáváním zaslouží. No a minimálně po prvním díle můžu říct, že se mu to povedlo.

Rod draka v zásadě rozjíždí zcela novou „hru o trůn", akorát tentokrát se o něj nebudou (zatím) prát cizí lordi, protože dobře ví, že proti Targaryenům na vrcholu moci nemají šanci, ale samotní Targaryeni. Přestože se však do nějaké míry historie opakuje (vzpomeňte si na Daenerys a její slova o rozbití kola), nabízí nový seriál pořád dost nových věcí, aby diváka okamžitě zaháčkoval zpátky. V popředí se tentokrát už od začátku ocitají ženy, respektive se budou ocitat, protože právě o jejich snaze probít se skrz patriarchát bude seriál do velké míry očividně vyprávět, těžká a dalekosáhlá rozhodnutí ovšem padají už od prvních minut a muži, spousta mužských postav, rozhodně nebudou hrát druhé housle. Figurky se zkrátka šikovně rozestavují po celé šachovnici a jestli jste doufali v krev a napětí, Sapochnik neváhá rozlévat bolest už takhle na úvod.

Pilotní díl je tak ze všeho nejvíc nesmírně všestranný, v určitých momentech se nestydí být velkolepý, jindy zase komorní a od začátku až nečekaně osobní. Atmosféra vás vcucne už během prologu, následně se zamilujete do nových precizně obsazených herců a hereček (jediná výtka vlastně putuje za rozhodnutím dvě ústřední postavy kvůli časovému skoku později přeobsadit, podle mě to nebylo třeba), uchvátí vás vizuál, pohladí vás vlna nostalgie a nakonec budete doraženi nekompromisní připomínkou toho, že jste zpátky v Západozemí, a že tady fakt happy endy nečekají na nikoho. Jsem holt nadšený a k totální spokojenosti mi chyběl snad už jen sarkastický skřet s pohárkem vína v ruce. Rod draka si ale bez problémů poradí i bez něj. 9/10

---

Autoři: Milan Rozšafný, Ondřej Kubín, Tomáš Krause, Ondřej Mrázek
Foto: HBO

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (16)

Verdikt

avatar9/10

Redakce


Hodnocení čtenářů

  • avatar9/10

    Nazgul

  • avatar10/10

    Spiker

  • avatar8/10

    Sub-Zero

  • avatar9/10

    Attikus

  • avatar9/10

    BigFoot

© copyright 2000 - 2022.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace