Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.
Pán prstenů: Prsteny moci | The Lord of the Rings: The Rings of Power | 2022
csfd  imdb
tvůrce: Patrick McKay, John D. Payne
režie: J.A. Bayona
hrají: Robert Aramayo, Morfydd Clark, Nazanin Boniadi, Joseph Mawle

Pán prstenů: Prsteny moci: S01E08


ikona
Sam.Vimes
amazonlord of the ringspán prstenůprsteny mocirings of power
Tři prsteny, dvě odhalené identity a jedno finále. 

První řadu Prstenů moci máme za sebou a v příštích dnech si ji rozebereme v makrorecenzi a pak v podrobném tematickém článku. Ještě předtím se ale podíváme na osmou epizodu tohoto veledíla v samostatném recapu. Připravte si něco k pití, očekávejte spoilery a jdeme na to.

Epizoda nese název Alloyed, měla by se ale jmenovat spíše Unboxed vzhledem k tomu, kolik se tady rozbalí mystery boxů, tedy druhé nejlacinější scenáristické berličky po MacGuffinech. První přijde hned v úvodní scéně, kdy kultistky oznámí Meteor Manovi, že je ve skutečnosti Sauron. Kupodivu chybí názorný titulek s přejmenováním, a tak se jde rovnou na úvodní znělku. Následuje záběr se zpomalenou Galadriel - pardon, chci říct - zpomalený záběr na Galadriel, která opět ukazuje, že jízda na koni je to jediné, co jí přináší potěšení. Kdo hraje prstenovské bingo, může si zaškrtnout příslušné políčko.

Celebrimbora a prsteny si nechám na později, jako mithrilový hřeb. Takže teď jdeme rovnou k umírajícímu králi, který řekne mladé Eärien, že ví co dělá po temných nocích. V tabulce pro bingo tedy máme splněny jak nechtěné dvojsmysly, tak hlavně "volné či doslovné citování Pána prstenů bez ohledu na to, jestli to v kontextu dává smysl". Tady bych zaprvé chtěl navrhnout panáka pokaždé, když se to stane, a zadruhé se vážně zamyslet nad tím, co k tomu scenáristy vede. Je to jejich představa o poctě Tolkienovi, případně Jacksonovi? Má to být pomrkávání na fanoušky, i když to mrknutí má kadenci pěsti na oko? A nebo jde o zoufalou snahu dostat do scénáře alespoň jednu nebo dvě věty dobře napsaných dialogů?

Hobiti mezitím doženou kultistky a aktuálního Saurona, dojde k potyčce. Nori přesvědčí čaroděje, aby jim pomohl a ten nakonec zničí kultistky se slovy: "I'm good". Přemýšlím, jestli nevzít zpátky kritiku z předchozího odstavce, protože při této úrovni scenáristiky vlastně snaha raději brát dialogy odjinud dává smysl. Později Chluponozí pokračují v putování za dobrosrdečného skandování, že nikdo nesejde z cesty a nikdo nepůjde sám, tedy samozřejmě pokud není starý, slabý, zraněný, nebo mu lynčující dav nesebere kola. Nepokračují s nimi ale Nori a čaroděj, jehož mystery box se právě otevírá již podruhé. Ti totiž vyrážejí směrem, o kterém Meteor Man Sauron Good Gandalf prohlásil, že je tam o něco lepší vzduch a je třeba jít za nosem. Zaprvé, panák. Zadruhé, jak moc autorsky bezradný někdo musí být, aby odhalení identity postavy napsal pomocí citace věty, kterou ta postava řekla ve slavnějším díle, a to věty o směru s čerstvějším vzduchem, zde v exteriérové scéně na širém prostranství?!

Isildur (tedy "Isil") se za celou epizodu neukáže, takže tvůrci chtějí až do druhé řady hrát tuto hloupou hru na mrtvého s postavou, o níž úplně každý ví, že musí přežít. Nebo jsou snad Prsteny moci určeny divákům, kteří nejen že nečetli Tolkiena, ale ani neviděli filmy? Mnohé by to vysvětlovalo. V rozhovoru v podpalubí lodi scenáristé opět dokážou, jak moc nezvládají pracovat s jazykem a balancovat moderní a archaickou řeč, když oslepená Míriel odsekne Elendilovi: "Patronize me like that again..." (což se naštěstí aspoň ztratí v překladu: "Mluvte ke mně shora..."). O chvíli později pak někdo shora z paluby zavolá, že Númenor je na dohled. Elendil (Elen?) si může jen přát, aby to býval mohl být on, kdo tuto větu pyšné princezně vmete do očí.

Jdeme na kování titulních prstenů... Začněme tím, jak by to mělo správně být: Sauron na sebe vzal sličnou podobu a s novou tváří a novým jménem Annatar, Pán darů, přišel mezi elfy. Těmi dary byly mimo jiné řemeslné a magické znalosti, jež jim nakonec pomohly vykovat prsteny moci. Na kování devíti a sedmi prstenů se Sauron přímo podílel, zatímco tři prsteny si elfové vykovali sice podle toho, co je on naučil, ale bez jeho účasti. Proto měl nad elfskými prsteny Sauron mnohem menší moc než nad ostatními.

Nyní se podívejme na "dar" od Amazonu, který je příznačnou ukázkou toho, jak neschopní jsou showrunneři v kombinování zdrojového a nového materiálu, jak zahazují promyšlené motivy předlohy a naopak se k ní odkazují v místech, kde to nedává smysl. Celebrimborovi se nedaří nemocné listy vyléčit mithrilem. Do jeho dílny ale zavítá Halbrand, který mistrovi poradí zkusit slitinu mithrilu s jiným kovem a pak spolu nějakou dobu pracují na její výrobě. Mezitím Galadriel pojímá podezření ohledně Halbranda, především proto, že scénář prostě potřebuje ve finále sezóny otevřít i tento mystery box. Elfka si tedy nechává dělat rešerši a ke svému zděšení zjišťuje, že symbol na váčku přeci jen nebyl dostatečným důkazem o královské krvi. Božínku.

Halbrand Sauron

Sauron se snaží Galadriel přesvědčit, aby se k němu přidala, a seriál dokonce nabídne hezký záběr na obraz temného pána a paní ve vodní hladině. Hned jej ale zase pohřbí citováním scény se Zrcadlem ve Společenstvu (panák). Galadriel odolá, Sauron mizí a Galadriel ostatním řekne jen, že Halbrand zde už není vítán. Elrond má z dřívějšího rozhovoru zakázáno o jejím úsudku pochybovat, Celebrimbor se jí jen otáže, proč je "vlhká jako říční kámen" a nikomu jinému na tom celém nic divného není. (Což je vcelku konzistentní chování ve světě, kde byl dříve Elrond před očima davu trpaslíků doživotně vykázán z Khazad-dûm, pak o jednu jízdu výtahem později je zase váženým hostem a nikomu to nevadí). A tak Galadriel vklidu nechá Celebrimbora pokračovat a vykovat tři elfské prsteny z mithrilu a z ušlechtilých kovů z dýky po bratrovi.

Nemám nutně problém s časovou kompresí a že Sauron mezi elfy nestrávil několik století, pominu i to, že epizoda zase moc nezvládá pracovat ani s vlastní časovou linií a několik měsíců tady nechtěně působí jako pár odpolední. Ale vždyť Sauron mezi elfy, jak jim nabízí lákavé dary a vědění, vnáší mezi ně rozkol, jemně jimi manipuluje a kape jim do špičatých uší jed, to je tak potenciálem nabitá premisa! To by schopný scenárista rozvedl klidně na celou sezónu. Tady ale nic z toho nedostaneme, letmé zmínky o daru nebo o nedostatku času na celý úkol nejsou odkazem na knihu, ale spíš provokací či přímo výsměchem, a kování prstenů z názvu se sfoukne za polovinu jedné epizody. Celý proces je redukován na Halbrandův tip se slitinou (mistr Celebrimbor pak působí jako neschopný amatér) a je z něj úplně vypuštěno použití magie, i když jinde se s ní vůbec nešetří a třeba u kultistek a Gandalfa se vesele metají ohnivé koule na efekt. Mnozí se budou oprávněně divit, co že je tedy na prstenech tak zvláštního, odkud berou moc a proč by na ně vůbec Sauron měl mít vliv. Nebo snad všechnu moc čerpají z příměsi mithrilu a hloupé báchorky s bleskem a balrogem? Neměla by v tom případě Frodova mithrilová kroužková košile být násobně mocnějším artefaktem než prsteny?

Třešničkou je samotné vyhotovení tří prstenů, konkrétně záběr, kdy do roztaveného zlata a stříbra z dýky hodí Elrond kus mithrilu. Ten spolu s taveninou vytvoří obraz ohnivého oka (panák) a tvůrci na sebe jistě byli hrozně pyšní. Proč se ale odkazuje na oko, když právě tři elfí prsteny mají být ty Sauronem neposkvrněné? A v seriálu je elfové vytvořili bez něj, bez použití jeho magie, jen na základě rady o použití dalších kovů, čili na jejich tvorbu měl Sauron paradoxně ještě menší vliv než v knihách. Vím, opět pokládám nepohodlné otázky u seriálu, který opakovaně dokazuje, že mu záleží pouze na tom, co bude vypadat dobře tady a teď, bez nejmenšího ohledu na to, co to vlastně znamená.

Sauron pak zamíří do Mordoru, asi kovat kromě Jednoho prstenu i těch dalších šestnáct, které byly přeskočeny. Následují závěrečné titulky, které jsou jednoznačně nejlepším momentem epizody. Nejen proto, že už je konec, ale také kvůli zakončení celé sezóny písní od Fiony Apple a Beara McCrearyho v podobném duchu jako u Jacksonových filmů.

---

Autor: Ondřej Kubín
Foto: Amazon Prime

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (24)

Pán prstenů: Prsteny moci: S01E07


ikona
Spooner
Počátky Mordoru v ukecané vatě. 

Asi už vám došlo, že v redakci nejsme z kvalit Prstenů moci dvakrát nadšení a místy i dost trpíme. A i přesto, že jsem se v úvodu snažil být k seriálu malinko smířlivý a doufal v lepší zítřky, tvůrčí neschopnost posledních dílů mě také definitivně poslala na zklamanou stranu barikády. V té má pak člověk prakticky jen dvě možnosti – buď zažije velké seriálové utrpení, nebo si začne z přívalů scenáristických failů a cringe momentů dělat legraci. I v nejnovějším sedmém díle jsme museli zvolit onu druhou možnost. I když to bylo tentokrát setsakra těžké, protože nám Amazon naservíroval zdaleka nejnudnější epizodu, při níž se dá usnout rychleji, než stačíte říct Mordor.

Právě do jeho počátků se samozřejmě po událostech z konce minulého dílu vracíme. Pokud si však myslíte, že ohnivé finále konečně děj zásadně nakoplo a bude se pokračovat v poměrně svižném tempu z minula, jste na omylu. Zde se totiž postavy i příběhové linky zase rozutečou do všech směrů a řeší… v podstatě vlastně nic. A zase tu prakticky nic nedává smysl. Nebudu radši ani moc řešit, jak je možné, že tolik postav přežilo ono ohnivé „sopečné“ peklo, ale spíš bych chtěl poukázat na to, že se chovají jak banda idiotů bez mozku, která se nedokáže najít ani v oblasti vesničky o pěti stavbách. Galadriel tak místo toho, aby pomáhala trpícím lidem pod sutinami, spojí raději síly s jedinými chodícím jedincem, jehož potká, frackem Theem. Duo nejvíce nesympatických postav se tak vydává na cestu lesem, při níž Galadriel zpytuje svědomí a divák pod nánosem prázdných dialogových klišé často nevěří vlastním uším.

Přitom stačilo, aby dvojice došla jen o dva baráky dál, kde se zmateně zachraňoval zbytek družiny a dokonce zde podle všeho umřel chudák Isildur. Ano, čtete správně, scenáristé opravdu vytáhli kartu falešného úmrtí a hrají si na to, že jedna z výrazných postav Středozemě je pod drnem. A ještě k němu přidají i chudáka Celeborna, jehož Galadriel evidentně pohřbila už tak dávno, že se o svém manželovi doteď zapomněla zmínit. Sakra, to nepřijde tvůrcům ani trochu debilní vytáhnout tuto už tak lacinou kartu u charakterů, jejichž osud každý zná? Obzvláště, když autoři do seriálu nacpali nespočet nových postav, o nichž se v knihách nedočtete, a dávají jasný prostor k podobným manévrům. Nejen tedy, že si musí scenáristé při vyprávění neustále pomáhat průhlednými berličkami, ale navíc s nimi zacházejí tím nejsměšnějším způsobem.

Když už jsme byli ovšem u těch nesympatických postav, nesmíme zapomenout ani na Chluponohé – neskutečně toxickou sebranku ezo lidí, co nechává své slabé či zraněné napospas smrti. A když zjistí, že by se jim tajemný Meteor Man mohl díky jeho schopnostem přeci jen hodit, chovají se k němu jako největší kamarádi… aby ho po pěti minutách zase poslali do hajzlu. Opravdu milá skvadra, s níž byste se na poli potkat určitě nechtěli.

Přijde vám těch nechtěně vtipných momentů pořád málo? Stále máme v zásobě Balroga s listem, uspávající pletichy v Morii či neskutečně amatérské dialogy, které na sebe mnohdy ani logicky nenavazují a divák má při poslouchání krátkých jednoduchých vět pocit, že si někdo v Amazonu spletl scénář se slohovou prací z prvního stupně základní školy. Vrcholem dílu ale zůstává finální pojmenování Mordoru ohnivou grafikou, při níž má divák pocit, že showrunneři viděli seriál naposledy před dvaceti lety. Tady už chybělo k „dokonalosti“, aby si Adar nasadil sluneční brýle a do měnícího se nápisu začala hrát znělka z Kriminálky Miami. Absurdní a směšné ve všech ohledech.

Ale teď zase trochu vážně. Prsteny moci zkrátka pokračují v klesající tendenci a po trochu svižnější šesté epizodě servírují stopáží přetaženou nablýskanou nudu, z níž kdybyste vyhodili půl hodiny, po příběhové stránce by se vůbec nic nezměnilo. Jen byste dostali o pár tupých a nikam nevedoucích dialogů méně. Režie je navíc opět unylá, herci toporní a hezké obrázky tuto ospalou podívanou už dávno nestačí zachránit. Jako předposlední epizoda, jež má diváky nalákat na prý velkolepé finále, pak tento kousek absolutně nefunguje. Spíš už po něm budete rádi, že vás příští týden čeká konec.

---

Autor: Milan Rozšafný
Foto: Amazon Prime 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (19)

Pán prstenů: Prsteny moci: S01E06


ikona
Sam.Vimes
Jak se povedla bitevní epizoda seriálového Pána prstenů? 

V páté epizodě si Prsteny moci sáhly na své prozatímní kvalitativní dno. Podaří se šestému dílu prokopat ještě hlouběji? Opět to vezmeme včetně spoilerů, i když ne tak dopodrobna jako minule. Přiznejme si, pokud jste tady, stejně jste buď nové Prsteny již viděli nebo vám spoilery nevadí.

Prsteny moci se nyní dočkávají první bitevní epizody po vzoru Hry o trůny a dle reakcí na sociálních sítích i filmových databázích je část diváků spokojena s tím, že se „konečně něco děje“. Není to příliš výstižné, protože jak už podrobněji rozebrali kolegové v minulých týdnech, v Prstenech se toho na počet a objem událostí děje naopak dost hodně, jen scénář není schopen cokoliv z toho přetavit ve funkčně odvyprávěný příběh. Přesnější by tedy bylo říct, že konečně dojde na akci ve větším měříku. To by se zároveň mohlo zdát jako příjemná překážka, která by scenáristům zabránila vložit postavám do úst tolik strašlivých dialogů jako dříve, vyjde to ale jen zčásti.

Šestý díl vypouští Chluponohé, kteří teď pravděpodobně někde mimo záběr zabíjejí své staré a slabé, i Elronda, který snad někde sedí a zpytuje svědomí nad svým křivopřísežnictvím. Už předchozí díly jasně ukázaly, že rozpočet z Bezosova dračího pokladu byl utracen za výpravu a potom už na schopné scenáristy nezbyly zlaťáky. Nyní ale celkem přesně vidíme i to, kdy došly prachy na tu výpravu, protože epická bitevní epizoda se odehrává… v jednom malém skanzenu. Jižané totiž v brilantním aktu vojenské taktiky opustí opevněné kamenné sídlo s věží a brání se raději v několika dřevěných chalupách.

Isildur mezitím sdílí podivnou scénu s koněm, kdy oba kousnou do jablka, načež jej „Isil“ nebohému oři zase sebere a hodí do moře. Co bude dělat příště, drhnout palubu pitnou vodou? Númenorské námořnictvo dobře udělalo, když ho předtím vyhodilo za ten incident s lanem. Mimochodem, sabotáž ostatních lodí už je dořešena a dál nikoho nezajímá?

Ve vesnici se už bojuje, elf Arondir má namále při střetu s velkým skřetem a v poslední chvíli je zachráněn svou milou. Samozřejmě že i ženy mohou zachraňovat muže, ale bylo by lepší, kdyby to nedělaly v tak bolestně laciných, prvoplánových a předvídatelných scénách jako tady. Ovšem bude i hůř, ale to až později. Teď trochu zrychlím: Jižanům se povede odrazit prvotní nápor, sejme je ale další vlna útoku a jsou nuceni Adarovi odevzdat zlomený meč. Krčma jako pevnost moc neobstála, kdo by si to pomyslel.

Za svítání ovšem přijíždí númenorská posila a karta se obrací. Neřeším, jak rychle se dostali z moře na místo bitvy, je jasné že jednotlivé dějové linie nemusí být synchronizované a že mezi scénami jsou různě dlouhé časové rozestupy. Spíš mě zajímá, jak věděli, že mají tryskem ujíždět zrovna k téhle jedné dědině. Unikla mi někde scéna, kde se postavy domlouvaly na srazu za úsvitu pátého dne nebo žádaly o pomoc signálními majáky? Nikoliv, to jen autoři Prstenů moci chtěli svou vlastní scénu s ranním útokem jízdy a moc si nelámali hlavu s tím, jak ji tam dostat. Jak Númenorejci zdolali neprostupné mordorské hory, to raději nestojí ani za zmínku, protože je to další nepohodlná otázka.

Galadriel předvede z koňského hřbetu pár akrobatických kousků, jež jsou spíš směšné než efektní, a o několik obdobně působících zpomalovaček později společně s Halbrandem dopadají Adara. Halbrand chce padoucha zabít, ale elfka jej v poslední vteřině zastaví. Dělá někdo čárky za každý laciný scenáristický trik? Rovnou udělejte dvě, protože o pár scén později se to ještě zopakuje s prohozenými rolemi.

Po bitvě se královna Númenorejců a vůdkyně vidláků vzájemně ujišťují, že jsou silné ženské hrdinky, zatímco Galadriel souhlasně přihlíží z pozadí záběru. Scénu korunuje Halbrand, který je (evidentně zoufalými) obránci přijat za krále jen na základě svého pytlíku. Líná scenáristika nebo subtilní kritika patriarchátu?

Aby bylo jasno, světu Pána prstenů skutečně chybí ženské postavy a je v pořádku je přidávat. Ale to je nemůže psát někdo, kdo se dostal dál než za Příručku béčkové scenáristiky pro začátečníky a kdo nevymetá ty nejjednodušší triky a pokud možno má aspoň trochu sebereflexe?

Arondir pak zpátky získanou zlou čepel vrací chlapci, který k ní evidentně má nezdravý vztah, a nikomu z nich nevadí, že zabalený zlomený meč s košem na záštitě má nyní tvar ploché sekyrky, protože scénář jednoduše potřebuje, aby to nikdo neřešil předtím, než je na to pravá chvíle. Ze stejného důvodu musí meč okázale ignorovat i Galadriel, přestože je to temný artefakt vytvořený jejím úhlavním nepřítelem, jehož hledáním byla posedlá stovky let.

S odhalením záměny je totiž třeba vyčkat na zlatý hřeb epizody, vyvrcholení Sauronova geniálního plánu. Ten totiž vykoval zlý meč, aby jej o několik set let později mohl někdo strčit do speciálního zámku a otočením rozbít přehradu, jejíž voda – pokud ovšem mezitím Adarovi skřeti vykopou systém zavlažovacích tunelů, aniž si toho zároveň elfové i lidé všimnou – nateče do sopky, a tím ji odpálí a pokryje Mordor prachem a stínem. Na Galadriel udělá brilantnost a prozíravost Temného pána takový dojem, že zůstane strnule stát tváří v tvář jisté smrti v podobě pyroklastického proudu, ochrání ji ovšem její Zbroj hlavní postavy.

A to je vše. Během celé bitvy se nešetří červenou i černou krví a skřeti dávají znovu výrazněji na odiv své praktické masky, což neironicky oceňuji. Jinak jde opět o hezky vypadající, ale mizerně napsanou epizodu, která selhává v práci s postavami, příběhem i jakoukoliv vnitřní logikou, pouze ve jménu toho, co bude vypadat „stylově“ na obrazovce tady a teď. Díky akčním scénám není čas tolik mluvit a jen kvůli tomu páchá šestý díl na svém fikčním světě o něco menší škody než předchozí dvě části.

---

Autor: Ondřej Kubín
Foto: Amazon Prime

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (78)

Pán prstenů: Prsteny moci: S01E05


ikona
krauset
Jsou zdařilé adaptace, nepodařené adaptace, a pak je tu Pán prstenů: Prsteny moci.  

Po páté epizodě s názvem Partings jsem se se seriálem mentálně rozloučil. Nyní už je mimo veškerou pochybnost, že tvůrci nejen že nechápou stěžejní témata Tolkienova díla, ale nejsou schopni je nahradit ani vlastní kvalitní koncepcí. V abnormálně detailním recapu (následují spoilery) chci ukázat, proč Prsteny moci nefungují na žádné úrovni. 

Po jednodílné pauze se na scénu vrací Chluponozí, kterým patří nejlepší segment epizody. Konečně vidíme, jak spolu postavy komunikují, a dočkáme se i povedené scény putování, které k Tolkienovi neodmyslitelně patří a jichž se nám dosud nedostávalo. Nori učí Meteor Mana mluvit a rodina se i s Makulkou snaží následovat trasu karavany, byť opožděně. Není jasné, proč si vybírají cestu takto dlouhou a nebezpečnou (připadá jim jako dobrý nápad tahat vůz do bažiny, přestože tam jeden ztroskotaný vidí před sebou), procházejí okolo Temného hvozdu a pohoří Emyn Muil a přes Šedé močály, z nichž se později stanou Mrtvé. Během putování nutí ostatní Makulku, které se nechce, aby zpívala vycházkovou píseň své mrtvé matky. Ta je sice celkem zdařilá, ale tvůrci do ní nesmyslně propašovali verš „Ne každý, kdo bloudí, je ztracený“, který napsal Bilbo a pojednává o Aragornovi. Nejen že tu nemá co pohledávat, ke slovu „wander“ přidali tvůrci „wonder or wander“, což je nejen stylisticky kostrbaté, ale též nesmyslné, protože „wonder“ znamená „žasnout, divit se, přemýšlet“. Přemýšliví jsou ztraceni. No, možná to v případě Prstenů moci odpovídá. 

Konečně doženou zbytek skupiny v lese, který má pozoruhodně udržovanou stezku. A zde se opět Chluponozí projeví jako chladnokrevní ničemové, když jedna ze stařešin nabádá Sadoca, aby rodině Nori zničil vůz a nechal je na pospas divočině. Nepamatuji se, že by Tolkien vykresloval jednu z hobitích větví jako sociopaty. Meteor Man později zachrání protohobity před vlky. Ti však nejsou jediným problémem, kterému bude muset čelit, jelikož se po jejich stopách vydali jacísi kněží v křišťálově bílých pláštích, možná přisluhovači Morgothova či Sauronova kultu. 

Jižněji vyzývá Bronwyn uprchlíky shromážděné ve věži k boji. Její proslov se nesetká s velkým úspěchem, nicméně zmínka o tom, že z věže, která na ně dozírala s podezřením, mohou udělat místo čestného odporu, nebyla špatná. Posluchače tvoří asi z poloviny digitálně zkopírovaní panáci, což je sice běžný postup u velkých davů, ale u takto malé skupinky bych očekával alespoň malé změny v barvě oblečení a účesu. Přibližně polovina z uprchlíků odejde, aby se poklonila Adarovi a žádala o milost. Nikoho nenapadne prostě odejít pryč, přestože skřeti pevnost dosud neobléhají. Není jasné proč, pravděpodobně proto, že v seriálu nikdo nejedná jako věrohodná lidská bytost. Adar mezitím plánuje zakrýt slunce (jestli tvůrci předjímají aktivaci Hory osudu pomocí Theova meče jako v nějaké videohře, tak už to vážně balím) a nutí skřety vystavovat se slunečnímu svitu, po jehož dotyku jim začne doutnat kůže. Skřeti nejsou upíři. To, že nesnášejí dobře denní světlo a raději by se mu vyhnuli, neznamená, že jim z momentu na slunci vzniknou vážné popáleniny. 

Arondir je skoro tak dobrý učitel lukostřelby, jako je Galadriel učitelkou šermu (viz níže), když Theovi, jehož šíp minul cíl o metr doprava, poradí, aby příště mířil výš. Jejich následný rozhovor o statečnosti se ale celkem podařil a vede k tomu, že Theo ukáže elfovi magický meč. Ten si vzpomene, že ho viděl na stěně strážní věže, a sebevědomě prohlásí, že jde o klíč (po pěti epizodách byste už měli být dostatečně zkušení a vědět, že ptát se na to, jak postavy vědí věci, které jsou podstatné pro zápletku, ale vědět by je neměli, je zbytečná námaha). 

Proč je stěna věže tak zarostlá a zanedbaná, když ji elfové ještě nedávno obývali, a proč ten reliéf zobrazující lidské oběti elfové nepředělali, opět není jasné. Představte si, že se nastěhujete do bytu, v němž po předchozích nájemnících zůstala nacistická výzdoba, například tapety s hákovým křížem, a vy se rozhodnete, že redekorovat by byla zbytečná námaha. 

Na Númenoru se nám tvůrci snaží namluvit, že nejvyspělejší námořní civilizace disponuje jen pěticí lodí, které může postrádat. V knihách je Númenor vylíčen impériem, které již dávno kolonizovalo pobřežní části Středozemě, ale my budeme vzhledem k Pharazônovu plánu zřejmě svědky vzestupu a úpadku civilizace během několika let. Jeho syn Kemen je proti válce, ale vypadá, že ho otcův plán na získání nových odbytišť a obchodních tras přesvědčil. Nicméně kontinuita není silnou stránkou seriálu, a tak se Kemen v další scéně vkrade do lodi, aby ji zapálil. Seriál nevysvětluje, proč mu na tom záleží tak moc, aby riskoval dopadení a pověšení za vlastizradu. Asi ví, že se pohybuje v příběhu, kde neexistuje příčina a následek a vaše činy nevedou k žádným konsekvencím (tedy pokud si to nežádá zápletka). Jen považte, že Númenorejci trestají přísněji špatné uvázání provazu během tréninku (!) než válečnou sabotáž!!

Po výbuchu je oněch pět lodí redukováno na tři, jelikož Númenorejci sice nemají lodí nazbyt, zato mají hořlavinou napěchovaná podpalubí. Do Středozemě tedy posílají ohromujících tři sta mužů. Kde je númenorská armáda? Proč nám seriál pořád opakuje to, co vidíme, ale nevysvětluje nic podstatného? Do Středozemě míří jen dobrovolníci, protože Míriel nechce riskovat zapojení řádné armády, nebo jak je to? A pokud ano, tak proč pluje ona sama a riskuje ztrátu moci, ba smrt v bitvě. V posledních dvou epizodách jsme byli svědky toho, jak město brojilo proti elfům, pak se bez vysvětlení přidalo na jejich stranu, abychom se dozvěděli, že je pro válku polovina města, ale následně Pharazôn prohlasí, že by měli počkat, až bude město válce příznivěji nakloněno. Kde je nějaká konzistence? Možná se nachází v Nedokončených příbězích a Amazon na ni nemá práva. 

Názory mění nejen lid, ale též Isildur, chci říct, „Isil". Najednou už nechce následovat tajemný hlas a plout na západ ostrova po vzoru svého bratra Anáriona. Když se ho Elendil zeptá, proč chce do Středozemě, odvětí, že „to nedokáže slovy popsat“.

Bohužel, používat slova k popisu věcí nedokáží ani scenáristé nejdražšího seriálu všech dob. Halbrand se snaží zjistit, proč Galadriel tak záleží na boji. Galadriel připouští, že se stává zlem, které chtěla vymýtit, ale nebere si z toho žádné poučení. A opáčí naprosto nezajímavé: Protože nemůžu jinak. Psychologizace a prokreslení postav doslova funguje na principu dětského odseknutí proč – proto. Odteď si budu představovat, že Galadriel na všechny otázky začínající „proč“ odpovídá „pro slepičí kvoč“. 

Galadriel se sice Halbrandovi omluví za manipulaci, ale to jen proto, aby s ním mohla vzápětí snadněji manipulovat! Celé její přesvědčení, že je Halbrand králem, je založené na odznaku na váčku, který Halbrand nosí. Nic víc. Jen k ilustraci toho, jak nemožní jsou tvůrci, pokud jde o jazyk a jeho užívání i v nejbanálnějších konverzacích: za Halbrandem přijde posel s větou: „Máte návštěvu“, přičemž v následující scéně vstupuje Halbrand do jedné z místností v paláci, kde Míriel plánuje invazi. Scenáristé, pro boha živého, mít návštěvu a být povolán není jedno a totéž! Už chápu, proč produkce téhle šmíry trvala pět let. Pět let je doba, jakou jim vůbec muselo zabrat přečtení Silmarillionu. Ale začít měli spíš od slabikáře. 

Galadriel narazí na skupinku mladých kadetů, kteří byli vybráni k výsadku ve Středozemi a nyní se cvičí v boji. Proč to dělají uprostřed ulice, a nikoliv na cvičišti, netuším. Jak k tomu chudáci maloobchodníci, jimž je během následujícího tréninku ničeno zboží, přijdou. Galadriel se mladé námořníky rozhodne učit, jak bojovat se skřety. Ale namísto užitečných rad, jakou by bylo třeba upozornění na jejich zranitelnost při vystavení slunci, jim poradí něco převratného: aby skřeta mečem bodli. Což je, Galadriel, jednak celkem očividné, jednak to rozhodně není nejefektivnější způsob, jak zacházet s mečem, tedy SEČNOU zbraní, ani nejrychlejší způsob, jak někoho zabít. Na rány do břicha se umírá velmi dlouho.

Galadriel si velmi užívá ponižování mladých kadetů. Další její rada nad zlato zní: „bojujte nohama, ne rukama“. Nechápu, proč jsou Númenorejci zobrazováni jako naprostí budižkničemové, kteří během výcviku nepochytili ani základní postavení v boji s mečem, když se jejich armády v knihách zalekl i samotný Sauron. 

Je to k nevíře, ale až teď docházíme k tomu nejhoršímu rozhodnutí nejen páté epizody, ale celého seriálu, které v mých očích způsobuje, že pro seriál není vykoupení. Předesílám, že nejsem purista, pokud jde o adaptace knih. Osobně nemám problém se změnami oproti předloze, uvědomuji si rozdíly mezi knihami a filmy a Jacksonovu adaptaci a jeho změny pokládám za podařené, jelikož mají dramatický smysl. V Prstenech moci tomu tak není. Následující odstavce tak nejsou jen křikem zhrzeného čtenáře, kterému někdo sáhl na lore, ale zásadní výtky vůči nakládání s tématy, kontinuitou a dramaturgií. 

V Lindonu se koná hostina, kterou velekrál Gil-galad uspořádal na Durinovu počest. U stolu se nacházejí i Elrond s Celebrimborem a několik bezejmenných elfů. Stolující si vymění několik urážek, Durin, který je velmi blízko k tomu, aby v Tolkienově adaptaci řekl „shit“, si vymyslí historku o stolu, která je sice vtipná, ale neobrazuje Durina v nejlepším světle, jelikož žertuje o svatokrádeži a znesvěcení hrobů, což není zrovna lehké téma. Představte si, že máte možnost psát scénu, v níž se nacházejí tři z nejvýznamnějších elfů Tolkienova díla, a jediné, na co se zmůžete, je toaletní humor a vtip o koupi nábytku. Kompetentní scenárista by z takového posezení dokázal vytěžit půlhodinové drama. 

Jakmile se Gil-galad octne s Elrondem o samotě, chová se k němu rasisticky a osloví jej pohrdavě „peredhel“, tedy půlelf, načež ho vybídne, aby vyprávěl mýtus o posledním silmarilu. Podle tohoto nesmírně vykonstruovaného, spletitého a nesmyslného příběhu, který vymysleli scenáristé Prstenů moci a pochopitelně ho nenajdete v žádné z Tolkienových knih, vznikl mithril v okamžiku, kdy do stromu, v němž byl ukryt silmaril a který rostl na vrcholku hory, uhodil blesk, a to přesně ve chvíli, kdy se střetl jakýsi elfí bojovník s balrogem. Z energie, kterou vygeneroval tento střet, vznikla ruda, mithril, která se jako kořeny stromu zapustila do hory, a nyní má vlastnosti jak dobra („čisté jako dobro“), tak zla („silné a nepoddajné jako zlo“). Podle Gil-galada je mithril ozvukem silmarilu, a ukrývá tak v sobě světlo Dvou stromů, které elfové potřebují k udržení nesmrtelnosti. A pokud nebudou mít mithril do jara (!!), všichni uvadnou a pomřou (!!!).

Proč jsou tento příběh a zápletka naprosto nesmyslné? To, co je pro lidi mýtus starý několik tisíc let, je pro elfy historie. Galadriel viděla silmarily na vlastní oči. Není důvod, aby elfové věřili příběhu o ztraceném silmarilu, když je osud všech těchto šperků znám. Jeden skončil na obloze, kde s ním pluje Elrondův otec Eärendil a matka Elwing, jeden skončil v moři a jeden v ohnivé propasti země. V případě elfů se ani k dávné historii nemůžete chovat jako k zapomenutým příběhům. Silmarily navíc nepřinesly elfům nic než újmu a bolest. Obávám se, že si tvůrci vzali ze Silmarillionu špatné poučení. 

Dalším problémem je předložená dualita dobra a zla. Seriál opakovaně tvrdí, že je nutné „dotknout se Temnoty“, mithril má být kombinací dobra Valar/elfů a balrogova zla, což v důsledku znamená, že elfové pro své přežití potřebují balrogy. 

 

Další svízel, který tato zápletka zbytečně vytvořila, se týká konceptu nesmrtelnosti. Elfové jsou vázáni ke světu a trvají tak dlouho, dokud přetrvá. Jejich nesmrtelnost je zároveň zdrojem velkého žalu, protože vidí věci chřadnout, zatímco sami přetrvávají. To je ostatně jejich motivace k vykování Prstenů moci, zabránit úpadku, ale primárně okolí, ne sebe, aby tak nemuseli věčně sledovat, jak milované věci upadají a mřou.

Ústřední třenice mezi lidmi a elfy ve Druhém věku spočívá právě v nesmrtelnosti. Valar pokládají smrtelnost lidí za dar, ale Númenorejci – ač žijí i čtvrt tisíciletí – elfům jejich nesmrtelnost závidí, což se stupňuje v nesnášenlivost. To je pravý důvod jejich nepřátelství a přerušení styků s elfy. Pokud si elfové nově díky mithrilu nesmrtelnost volí, nevyhnutelnost osudu jednotlivých ras bude narušena a jistá tragika Tolkienova světa podkopána. 

 

Tematicky tato změna nesedí ani z dalších důvodů. Jedním z nich je vztah k přírodě. Ačkoliv by se dalo argumentovat, že Noldor (elfové-troublemakeři, k nimž se počítají Gil-galad, Galadriel i Celebrimbor) jsou ze všech elfích plemen nejméně souladní s přírodou a že mají blízko k trpaslíkům, kování a výrobě krásných předmětů, představa, že elfové pro své fungování potřebují magickou rudu, a tedy dolování, zcela mění, jak je vnímáme. Je to jako říct, že ekologičtí elfové jsou závislí na naftě. Navíc to zcela mění vyzněni trpasličí chamtivosti.  

Nemluvě o implikacích do budoucna. Galadrielina lahvička pro Froda obsahuje světlo hvězdy, Eärendilova silmarilu, nabrané z odrazu nočního nebe v lórienské studánce. Jaký to nádherně poetický artefakt. Jestliže elfové potřebují mithrilovou šťávu kvůli světlu Stromů, proč jim nestačí vykoupat se pod hvězdami či se procházet za noci v jejich svitu. Jako by to nestačilo, slunce a měsíc byly stvořeny právě z Dvou valinorských stromů, takže všechny bytosti Středozemě jsou neustále v jejich svitu! Pokud by byl zdrojem takového světla i mithril, pro Froda, který už obléká košili z tohoto kovu, by byl Galadrielin dar nadbytečný. A jak je pak možné, že se Frodovy mithrilové kazajky mohou skřeti dotknout bez újmy? 

A ještě malý žertík: Pokud se mithril zapustil do hory od jejího vrcholku, neměli by kopat trpaslíci spíše do výšky, a ne do hloubky?

Pojďme se ještě krátce věnovat Gil-galadovi. Podobně jako Arondirův odhad, že meč slouží jako klíč, Gil-galad nějakým zázračným způsobem (tím zázrakem jsou přání scenáristů) poznal jen na základě shnilého stromu, že elfové do jara pomřou. Tvrdí, že „navzdory našim nejlepším snahám se zlo šíří dál“. Jakým přesně snahám? Vždyť doslova před vteřinou řekl Elrondovi, že poslal Galadriel pryč proto, že se domníval, že nicnedělání situaci zlepší. Ach, ta nekonzistence! Četl ty scénáře někdo alespoň jednou před natáčecím dnem?

Gil-galad, nejdéle vládnoucí velekrál elfů, na něhož všichni vzpomínají s úctou, je v seriálu zobrazen jako manipulativní bastard. Opakovaně nabádá Elronda k tomu, aby porušil přísahu, a to ve světě, kde čeká křivopřísežníky ten nejhorší osud. Jen vzpomeňte na mrtvé bez spočinutí, které povolal Aragorn do bitvy na Pelennorských polích a kteří existovali jako přízraky, protože porušili slib daný králi. Když Gil-galad naléhá na Elronda, aby porušil slib Durinovi, a zpravil ho o mithrilu, snaží se na něj uvalit osud horší než smrt. Lze respektovat takového vůdce? Netušil jsem, že „o něm harfeník smutně hrál" proto, že to byl takový parchant. 

A milý Elronde, říct někomu, kdo vyzvídá: „slíbil jsem Durinovi, že jeho tajemství neprozradím,“ není nejlepší způsob, jak udržet ono tajemství. A už vůbec bys neměl v další scéně ukazovat mithril Celebrimborovi. Elronde, takhle to s tajemstvími nefunguje! 

Jsme za polovinou první série, jejíž každá epizoda je horší než ta předešlá. Prsteny moci hyperaktivně konstruují nesmyslné konflikty, aby se pořád něco dělo, ale ty jsou natolik nicotné, že postrádají jakoukoliv tenzi. Seriál se jeví pomalý proto, že se v něm nic podstatného neděje, ale ve skutečnosti je hyperaktivní – jeho zdánlivá pomalost nemá nic společného s prokreslením postav, jde o nudu. Vzniká tu více umělohmotného konfliktu, než kolik my vyprodukujeme plastového odpadu.

Amazon spoléhá na to, že diváci vytrvají ve sledování, protože budou chtít znát odpovědi na laciné záhady a vidět odhalené identity (Kdo je Sauron? Je Meteor Man Gandalf? Kdo je Halbrand? Kdo je Adar?). Seriál staví výhradně na otázkách a nezodpovězených, kulhavých záhadách a laciných háčcích. Je možné, že za zápletkou o mithrilu stojí Sauron, který se elfy pokouší obelhat, ale  pak z toho elfové vycházejí jako důvěřiví hlupáci. Všichni zde jsou buď lháři, nebo podvodníci, nebo sabotéři, nebo manipulátoři, nebo křivopřísežníci, naprosto neloajální. A já doufám, že je Sauron vyhladí. 

Neumím si představit, že je seriál plně srozumitelný pro ty, kdo nejsou obeznámeni s Tolkienovými příběhy Prvního a Druhého věku, protože se téměř nic nevysvětluje (silmarily, Valar), ale ty znalé musí nekonečně rozčilovat. Rod draka, vysílaný paralelně, ukazuje, jak naložit s komplikovanou, kronikářsky podanou předlohou, a naprosto, týden co týden, Prsteny moci zesměšňuje. Bolí mě to jako máloco v seriálovém světě. A jsem zralý na oživovací dávku mithrilu do žil. 

 
A nakolik svůdné se zatím Prsteny moci zdají vám?

 ---

Autor: Tomáš Krause
Foto: Amazon

 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (9)

Pán prstenů: Prsteny moci: S01E04


ikona
Spooner
Velká potopa, vzácný nález a tatínek skřetů. 

Co si budeme povídat, osob, jež by ze seriálového Pána prstenů skákalo do stropu a s velkým nadšením hltalo každý dialog či digitální scenérii, opravdu moc není. A ani moje maličkost se k nim nepočítá. Tvůrcům se nedá upřít jistá snaha, řemeslné kvality a zatím funkčně využité kapesné od Jeffa Bezose, jinak však Prsteny moci zůstávají spíše rozpačitým projektem, na němž se dá sice leccos pochválit, ale také je tu sakra velký prostor pro zlepšení. I přes všechnu snahu je totiž výsledek spíše prázdnými omalovánkami, jimž zatraceně chybí charismatičtí a nosní hrdinové, a u nichž jsem v předešlých částech málem dvakrát usnul. Čtvrtá epizoda sice uspávací prokletí zlomila a posunula téměř všechny linie malinko vpřed, hlavní problémy ovšem pořád zůstávájí.

Příběh je na můj vkus stále rozvětven na příliš mnoho postav a příběhových linek a rozutečení do celého tamního světa ještě více přispívá roztříštěnosti seriálu. A to ještě naštěstí nedorazili Chluponozí, takže jsme „ochuzeni“ o nejnudnější část celého seriálu, která vypadá jako polední pohádka od České televize. Dostáváme se tak zejména do Númenoru, v němž se Galadriel snaží přesvědčit Míriel o pomoc. Dělá to ovšem zase se svou citlivostí rozjetého buldozeru, takže brzy skončí za mřížemi. V budoucím Mordoru se pak zajatý elf Arondir setkává se záporákem Adarem, který mu dá nečekanou nabídku, zatímco zbytek lidí v čele s otravným Theem dochází do blízké pevnosti. Elrond pak přichází na trpasličí tajemství a snaží se zjistit, jestli svému kamarádovi Durinovi může věřit.

A nutno říct, že už to není taková nuda jako posledně a žádná zápletka tu nebyla vyloženě navíc. Ano, pořád je tu až příliš mnoho postav vzhledem k tomu, jak nezajímavá většina z nich je a jak nešikovně je s nimi po scenáristické stránce zacházeno. Nadcházející přerod Galadriel z velké arogantní válečnice ve známou postavu snad ani nemůže více šustit papírem a příliš se zde tlačí na pilu. Stejně jako v případě nesympatického paka Isildura, jehož slabost je zde naznačována tím nejokatějším a i nechtěně směšných způsobem. Jinak jsem se ovšem, v rámci dosavadních dílů, vlastně poměrně bavil. 

Dění v Númenoru, v němž evidentně ještě dojde na nějaké ty pikle a politikaření, totiž prozatím docela funguje a vztahy mezi tamními postavami mohou být ještě zajímavé. Stejně jako špičkování u trpaslíků, kde mám z chemie mezi Elrondem a Durinem zatím hodně pozitivní dojmy a jde snad o jediný vztah a postavy, které fungují přesně tak, jak mají. A dokonce zvládnou diváka i pobavit. To se bohužel nedá pořád říct o budoucím Mordoru, kde se děj sice také posouvá vpřed, ale klopýtá kvůli nelogickým rozhodnutím a Theovi, který může brzy kandidovat na nejvíc nesympatického seriálového fracka dekády.

U čtvrtého dílu jsem měl poprvé pocit, že se děj konečně začíná někam posouvat, a dokonce i to ospalé rutinní tempo se vytratilo. Nebo jsem si na něj prostě jen zvykl. Na druhou stranu, pořád tu chybí scéna, která by diváka ohromila nejen pěknými digitálními kulisami, ale také poctivým tolkienovským srdíčkem a skvělou atmosférou. A kdyby už se tvůrci vykašlali na ty otravné zpomalovačky, při nichž postavy jedou na koni či utíkají lesem, byl bych jim opravdu vděčný. Nový Pán prstenů tedy zůstává v některých pasážích stále velmi sterilní a neohrabaný a snu o seriálu roku jsem se vzdal už dávno. Poprvé od prvního dílu mě však dokázaly Prsteny moci zaujmout svými zápletkami, trochu pobavit a dát (možná naivní) příslib, že už se to celé začíná konečně rozjíždět.

---

Autor: Milan Rozšafný
Foto: Amazon

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (21)

Pán prstenů: Prsteny moci: S01E03


ikona
Jokolo
Mordor vystrkuje růžky. 

Númenor opatrně otevírá své brány cizincům. Galadriel a Halbrand totiž byli vytaženi z moře a my se tak poprvé ocitáme na březích tohoto bájného CGI ostrova. Přijetí je nicméně poměrně chladné, neb mezi Númenorejci a elfy bůhvíproč panuje nevraživost. Galadriel se tak chtě nechtě dostává do područí královny Tar-Míriel a jejího kancléře Pharazôna, jenž v budoucnu bude hrát ještě významnou roli. My se zároveň potkáváme s novou postavou, která vykouzlí úsměv na tváři – Elendilem, zatím pouze v roli kapitána. Charismatický brunet nicméně už vystrkuje růžky a ukazuje, že na poli dějin Středozemě si urve obří kus slávy. Jeho přítomnost však nenese jen pozitivní plody – zajímavá postava totiž výrazně kontrastuje s ostatními charaktery, a zvýrazňuje tak jejich obrovskou nesympatičnost. V čistě osobním zhodnocení musím říct, že Elendil je opravdu jedinou postavou, která vzbuzuje aspoň nějaké sympatie a jejíž osudy chci dál sledovat. Na pěst naštěstí nevypadá ani Isildur, u nějž jsem si při oznámení obsazení ťukal na čelo, ale po jeho prvních interakcích ty největší obavy opadly, neb ani on nepůsobí tak vyschle, jako jiní členové ansámblu.

 

Vyčítat to však nemůžeme představiteli Halbranda. Zatím o něm víme jen velmi málo, lze ale usuzovat, že nepůjde o největšího klaďase všech dob, a jeho herecký přednes i obsazení jsou tak na místě. Na Númenoru se v místní putyce lehce cinkne, okrade štamgasty a když se jim to nelíbí, všechny je na tolkienovské poměry celkem brutálně zrube. Ve vězení se pak se svou elfí souputnicí navzájem svěřují s tím, jak moc královská krev jim v žilách koluje a jak moc by společně chtěli přemoci Saurona. V tomhle klukovi toho bude víc, než se na první pohled zdá. A některé teorie o tom, která z původní trilogie známá figurka se z něj vyvrbí, jsou víc než zajímavé.

Výborně obsazeného Elendila se Galadriel snaží zneužít k tomu, aby jí pomohl z ostrova utéci. Elendil s hrdostí odmítne, poskytne ale elfí válečnici (jak ji bohužel seriál vyobrazuje) vítanou pomoc ve formě náhledu do prastarých svitků. Cesta k poznání je ale trnitá, a to zejména pro diváka. Zpomalovačka, kde Galadriel na pláži ráda jede na koni, aby se zdůraznilo, že ráda jezdí na koni, není zdaleka tak příjemnou pastvou pro oči, jak asi tvůrci zamýšleli. Jsme však odměněni formou nového zjištění – symbol, po jehož významu Galadriel prahne, je nakonec mnohem jednodušší, než jsme mysleli. Jde o geografické vyobrazení tzv. „Southlands“, kdysi vzkvétající oblasti, která je nyní postupně ničena skřety. A my se smutným přijetím zjišťujeme, že jsme svědky toho, jak se z této země mlékem a strdím oplývající postupně rodí Mordor.

 

V těchto jižních zemích se pak ocitáme společně s Arondirem. Snědý elf je stejně jako Galadriel zajat, ne však sličnými lidmi, ale prakticky namaskovanými skřety. Já tak můžu vyzdvihnout další světlou chvilku seriálu, a to právě vyobrazení skřetů, kteří jsou stejně hroziví jako v původní trilogii. Plusem je i zdůraznění jejich nelibosti vůči dennímu svitu, které je zde akcentováno ještě více než u Jacksona. Kostýmy vypadají skvěle a jednoho ze skřetů si navíc zahrál i Jed Brophy. Ten si ve Středozemi už párkrát zahrál, například nazgúla. Nebo jezdce Rohirrů. Nebo jezdce na vrrkovi. Nebo trpaslíka Noriho v Hobitovi. Nebo Elfa putujícího do Šedých přístavů. Nebo skřeta, který chce sežrat Smíška s Pipinem. A jeho syn si zahrál syna Arwen a Aragorna v jejích představách. Prostě kdyby se tu Jed Brophy neobjevil, těžko by šlo o tolkienovskou adaptaci.

Arondir se pak společně s dalšími zajatými elfy pokusí o únik v první pořádné akční scéně seriálu. To se nezdaří, většina kamarádů padne a Arondir má být zaveden k tajemnému Adarovi, jehož skřeti až zbožně uctívají, a kterého si zahraje charismatický Joseph Mawle alias Benjen Stark. O koho jde? Přichází snad Sauron ve sličné podobě? Nebo je Morgothův služebník někde úplně jinde, možná mezi Chluponohými?

 

Teorií o bezdomovci spadnuvším z nebes mezi prvohobity je celá řada. V minulé epizodě nechtěně vraždil světlušky, v této nechtěně podpálí vyobrazení hvězd, jejichž význam má objasnit to, o koho se jedná. Přitom se odhalí celému kmenu. Nebyli by to ale předchůdci hobitů, kdyby nebyli laskaví až na půdu, a mladé Elanor tak odpustí a dovolí, aby se padlý vousáč připojil k jejich migraci. Vraždění světlušek tak cizinec vymění za pomáhání při tažení vozu a přátelství je na světě. Opět ale vyvstává otázka – kdo se nám to zřítil na zem? Naznačují snad něco jeho hluboce modré oči, přátelství s hobity a jistá neohrabanost? Všechny tři hlavní linie se zatím pomalým tempem sunou k nejasným koncům a mě tak napadá ještě důležitější otázka, než kdo je kdo. Mám v dalším sledování seriálu jinou motivaci, než zjištění odpovědí na otázky, jaký starý známý vyleze z které postavy? 

---

Autor: Marek Mičke
Foto: Amazon Prime

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (13)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace