The Newsroom: Recenze seriálu
12:00 | 28.07.2015 |
Sorkin. Aaron Sorkin. Tenhle pán má plné právo představovat se na způsob alá James Bond. Proč? Je totiž podepsaný pod tituly jako Pár správných chlapů, Studio 60, ten film o Facebooku, ten film o baseballu s Bradem Pittem a do budoucna třeba ten film o Stevu Jobsovi. Ten druhý film o Stevu Jobsovi, s Michaelem Fassbenderem. Jak lze vyčíst z jeho filmografie, nevybírá si zrovna lehká témata a tak když v roce 2009 poprvé oznámil, že se vrací do televize, všichni čekali velké věci. Oprávněně. Důležité bylo, že Sorkin ani tentokrát nezklamal. The Newsroom zaznamenal na HBO takový úspěch, že mu byla následovně ihned odklepnuta i druhá série. Fanoušci jásali. Bylo proč, vždyť jen kvalitou dialogů, prostředím a vlastně i jeho tématem jsme se vrátili ke zlatým dobám Studia 60 a zdálo se, že konečně dostaneme to nepřiznané pokračování, na které jsme tak dlouho čekali. Dnes už díkybohu víme, že Newsroom byl něčím mnohem důležitějším. A jeho třetí a finální řada to pouze potvrdila.
Nejdříve je třeba si seriál krátce představit, jelikož věřím, že se stále najdou tací, kteří s ním doteď nepřišli do styku. A to je ohromná škoda. Seriál vyprávějící o fiktivní televizní stanici Atlantic Cable News a jejím hlavním programu News Night s Willem McAvoyem, jehož ztvárnil vynikající Jeff Daniels, je totiž bezpochyby jednou z těch nejlepších věcí, která za poslední roky v televizi vznikla. Will, tedy hlavní zpravodaj News Night, se spolu s jeho štábem rozhodne, že chce dělat zprávy pořádně, tak jak by se dělat měly. Tudíž se vší zodpovědností, která k takové práci patří. To samozřejmě není tak lehké, jak se z počátku zdá. Ještě předtím, než se však posunem o kousek dál, je důležité abyste věděli, že Sorkin Newsroom zasadil do našich reálií. Místo smyšlených událostí tedy seriál pokrývá například dopadení bin Ládina, prezidentské volby nebo útoky v Bostonu. A hodí se říct, že on i postavy v seriálu při tom odvádí fantastickou práci.
O první řadě už jsme u nás psali, proto přeskočíme rovnou ke druhé, která končila znovuzvolením prezidenta Baracka Obamy. Tomu předcházela spousta větších, či menších podzápletek, z nichž tu hlavní část tvořilo dějství okolo tzv. operace Genoa. Celá operace Genoa víceméně stála na tom, že americké jednotky použili při boji v Afghánistánu chemické zbraně. Přesněji řečeno Sarin. Jednalo se o falešnou zprávu, vycházející ze skutečných událostí. Fakt, že zpráva nebyla pravdivá nicméně otřásl celou ACN v základech a News Night se najednou ocitlo na pokraji rozpadu. Slovy Charlieho Skinnera, ředitele stanice, šlo ale o pouhý „konec prvního aktu.“
HBO spolu se zprávou o obnovení seriálu pro jeho třetí sérii bohužel zároveň také oznámilo, že další pokračování už neplánují a na podzim roku 2014 jsme tak vyrazili vstříc jistému konci. S tím se samozřejmě nesla určitá očekávání. Podaří se uzavřít veškeré nedořešené zápletky? Dočkají se postavy zaslouženého konce? A na jakou notu bude celý seriál završen? Místo odpovědí jsme ale od začátku byli zavalováni hromadou nových otázek. Hlavní linkou byl tentokrát zásadní leak tisíce vládních dokumentů a jeho následovná dohra. Řešila se novinářská integrita a určovaly se hranice mezi tím, co ještě patří do svobody slova a co už je považováno za vlastizradu. Nic pro sluníčkové diváky. Velkou inspiraci samozřejmě poskytl případ Edwarda Snowdena. Ten sám byl však zmíněn pouze okrajově. Neméně důležitou součást pak tvořily i vztahy. Těm se zkrátka nedá vyhnout nikde a kdybych si měl vybrat, jestli raději budu rozebírat kdo s kým proč spí mezi partou rozmazlených harantů z Beverly Hills a skupinou vysoce inteligentních, samostatných a v neposlední řadě vtipných novinářů z New Yorku, volím vždy Willa McAvoye a jeho tým. Obzvlášť v případě, kdy jednotlivé osobní linky připomínají spíše House of Cards nebo právě Sorkinův Social Network.
Tohle mimochodem není žádná sranda. Tady se opravdu jede na vyšší informační level, než kdekoliv jinde. Dokonce ani druhá řada True Detective není takhle komplikovaná. Nějaká základní orientace v tom, jak funguje politika v USA, co se ve světě právě děje a jaký je rozdíl, mezi zprávami od CNN a Fox News je zkrátka zapotřebí. Celé dílo nikdy naplno nedoceníte, pakliže nebudete ochotní zapojit pár koleček navíc a neustále vnímat, co se před vámi děje. Seriál, stejně jako jeho postavy, tak někomu může v důsledku přijít lehce arogantní. Pokud to však vezmu úvahou, že arogance musí být zasloužená, pak na to mistr Sorkin a jeho dílo mají plné právo.
Ke kvalitě zpracování toho netřeba příliš psát. Celý seriál vznikal v produkci HBO, režie se chopily televizní jistoty jako Jeremy Podeswa, Alan Poul nebo Greg Mottola a celé to vzešlo z hlavy oscarového scenáristy. Takový projekt zkrátka nemůže působit nijak jinak, než jako naprostý vrchol televizní práce. Mnohem zajímavější je to na poli obsazení, kde Jeff Daniels zažil menší comeback, svět objevil Olivii Munn, Samu Waterstonovi pravděpodobně stačilo pouze chodit do práce opilý a Dev Patel dostal šanci prokázat své kvality i mimo tu naprostou náhodu, kterou trefil s Milionářem z Chatrče. Tak sympatický cast už se zkrátka dlouho nesešel a jejich schopnost přenášet kulometné dialogy z papíru na vaše obrazovky, si zaslouží velký respekt. To samé potom platí pro práci s hudbou. Jak úvodní znělka a hlavní theme, tak i všechny zbylé hudební montáže vždy výborně podtrhnou aktuální náladu, která v seriálu panovala. Ostatně, spoustu z nich jste sami zmínili v nedávné hudební TOPce – tady.
Jak shrnout vše důležité a nic nevynechat ze seriálu, ve kterém je podstatné naprosto vše? To je dilema, které se snažím už několik odstavců vyřešit. Je to prostě skrz naskrz komplexní vyprávění, které se od začátku pokoušelo (a často úspěšně) v divácích nějakým způsobem rezonovat. A to jak v průběhu každé série, tak až do samotného finále, ve kterém přece jenom nakonec převážily spíše ty vztahy, než-li titulní novinářské drama. To ale k uzavírání takových příběhů zkrátka patří. Nebýt toho, mohli bychom zase namítat, že finální série působí až příliš otevřeně. Místo toho jsme se dočkali lidského rozloučení s partou lidí, kteří jsou na konci dne vlastně stejně tak obyčejní, jako my. A vzhledem k tomu, kolik drama jsme si s nimi předtím užili, je to rozhodně hřejivý, uspokojivý a po právu zasloužený konec.
Verdikt
do_Od
Vaše hodnocení
The Newsroom:
18:00 | 24.07.2013 |
Will McAvoy je zpátky. A s ním i News Night 2.0, zpravodajská relace, o jejíž reálné existenci sním při každém výskytu v blízkosti televize. Will a spol. totiž dělají věci tak, jak by to mohlo vypadat bez idiotských ústupků v zájmu vysoké sledovanosti. A za pomoci rychlopalných sorkinovských dialogů tak vznikla seriálová uberpecka, jíž by měl sledovat každý, komu není lhostejné fungování moderní společnosti.
Ale to jsou všechno loňské zprávy, do kterých se můžete zakousnout níže v recenzi první série. Momentálně máme za sebou dva díly druhé, která sympaticky nekráčí ve šlépějích svého předchůdce. Jistě, jádro příběhu zůstává stejné. Postavy i děj se ale posunuly o notný kus dál a neřeší se fungování News Night 2.0, nýbrž dopady toho, že se Will odvážně pustil do hloupých a chamtivých nepřátel veleslavné americké demokracie.
Na jedné straně se tak populární moderátor vyrovnává s tím, že jej zaslouženě ostrý přístup uvedl v diváckou nelibost. Na té druhé mu pak vbíhají do cesty nové kauzy (Operace Genoa, Occupy Wall Street, poprava Troye Davise), jejichž dopad daleko přesahuje tyhle vlastně dost malicherné problémy. Připočtěte si k tomu vítaně dramatičtější vztahové peripetie (Willa a Mac si ale Sorkin zatím šetří) a Newsroom se rozbíhá k další potenciálně fenomenální sérii, která nám odhalí, jak měly být zachyceny americké dějiny. Zatím je to jen velmi dobré. Sorkin ale očividně míří k velkým věcem, které by měly s klidem potvrdit fakt, že se momentálně nevysílá důležitější seriál. Nenechte si ho ujít!
Verdikt
KarelR
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 8/10
Ismael
- 9/10
Hon2ar
The Newsroom: Recenze 1. série
11:00 | 09.09.2012 |
Poslední roky posunuly seriálovou tvorbu k nevídaným kvalitám. Máme komplexní dramata (Homeland, Boss), svižné cool žánrovky (Suits, Justified) i řadu skvělých detektivek (Sherlock, Wallander, Luther). Mimoto se vynořilo také několik obdivuhodných veleprojektů jako Boardwalk Empire nebo Hra o trůny, které dokazují, že lze populární eRkové propriety nacpat i do chytrých seriálů. Nic z toho se ale nepodobá novinářskému dramatu The Newsroom, které nemilosrdně míří o úroveň výš.
Zatímco hlavním úkolem drtivé většiny seriálů je bavit, napínat nebo dojímat (a výše zmíněné to zvládají na jedničku), nové dílo Aarona Sorkina (Social Network, Moneyball, Studio 60) chce víc než to. Příběh televizního hlasatele Willa McAvoye (Jeff Daniels) a štábu jeho relace News Night především nastavuje zrcadlo současné společnosti. A jasně přitom ukazuje jednu z jejích největších vad – katastrofální stav veřejných médií.
Pro kdekoho to nejsou žádné objevné informace, důkazy máme ostatně dennodenně na očích. Jen máloco a málokdo vám dnes ale v televizi na rovinu řekne, že média stojí za starou bačkoru. Bezradností prolezlé vysílání povětšinou jen bezděčně papouškuje politiky, citově manipuluje s diváky a vůbec rezignuje na to, podávat zprávy v kontextu a v hodnotné formě. Hlavní je, že prací a péčí o děti vyčerpaný maloměšťák bezděčně civí před sebe a nepřepne program, takže se peníze za reklamu jen sypou.
Do téhle situace přichází fiktivní „zprávař“ Will McAvoy, který na začátku seriálu dostává jednoduchou otázku: „Proč je Amerika nejlepší zemí na světě?“ Willovy odpovědi jsou nejdříve žertovné (New York Jets!) nebo lacině vyhýbavé (Svoboda!). Pak mu ale přepne v hlavě a perfektně vyargumentuje, že domnělou špičkovost Ameriky nepotvrzuje zhola nic.
Následuje pochopitelně mediální bouře (Kašlat na uvedená fakta, jak mohl říct, že nejsme nejlepší?!), po které Willův šéf (Sam Waterston) realizuje svůj geniální plán. Že Americe chybí zpravodajská relace, která by politiky nenechala říkat ptákoviny a servírovala zprávy tak, aby místo nahánění sledovanosti adekvátně informovala voliče? Tak proč jednu takovou neudělat! Will proto fasuje novou produkční (jeho ex v podání Emily Mortimer) a s mladým týmem novinářů se pouští do nemožné mise: Dělat zprávy dobře i atraktivně zároveň.
Nebojte se, Sorkin dobře ví, že je tohle ctnostné přání totálně nereálnou kravinou. HBO ale zprávy nevysílá, tudíž si seriál na tomhle kanále může dovolit vzácnou věc. Může nechat postavy poukázat na to, jaká sci-fi se nám odehrává před očima (přirovnání k Donu Quijotovi a filmům Franka Capry jsou na denním pořádku). A následně je mu povoleno zasvětit deset hodinových epizod předváděčce, jak by vypadaly zprávy, kdyby je mediální korporace dělaly pořádně.
Newsroom tak mapuje desítku reálných událostí z posledních 18 měsíců způsobem, jaký by si každá rozumná osoba přála vidět v televizi. Bez ubulené hudby, bez sledovanost nahánějících spekulací a především bez doprovodu bulvárních pseudozpráviček, které mají nulový vliv na společnost – a přece jich je všude plno, protože si absurdní počet lidí rád zanadává na rodiče, kteří šli nakupovat a zapomněli dítě v autě.
V tomhle (hlavním a nejdůležitějším!) ohledu je Newsroom neocenitelnou a dokonale napsanou podívanou, která vás donutí stydět se za to, že jste si jednou v životě koupili Blesk. Je to fantaskní maják v temnotě, na jehož blikajícím vrcholku je napsáno: „Takhle by dnes vypadala kvalitní novinařina!“ A vás jeho při sledování konstantně mrzí, že je to jen fikce. Že si hamižnost a hamižností živená hloupost v reálu užívají drtivého vítězství, které do televizí a novin žene bulvár, toleranci očividných politických lží a nimrání se ve věcech, které by se daly odbýt během dobře sestavené minutové reportáže.
Kdyby někdo formát News Night úspěšně zrealizoval, mělo by zase cenu sledovat večerní zprávy. A volby by možná přestaly být jednou velkou šaškárnou, která se vyhrává popularitou a lákavými sliby, jež se den po sečtení hlasů rozpadají na prach. Do té magické doby ale náročnější hrstce diváků nezbývá nic jiného, než si občas připomenout deset dílů Newsroomu a těšit se na další. A naivně přitom doufat, že nám budoucnost přinese miliardáře s čistou hlavou a dobrým srdcem, který by dnes snad jako jediný dokázal uživit kvalitní zpravodajství. Kde je sakra Forrest Gump, když ho člověk potřebuje?
P.S.: Newsroom je v jádru lehce nadprůměrná vztahovka s typicky sorkinovskými uberdialogy, která sem tam vytasí dějově slabší epizodu, nemá příliš vychytané ženské postavy, a bůh ví proč nabízí spoustu trapných pádů a nárazů. Nechybí jí ale dostatek dramatu a humoru ani špetka emocí. A jakmile se začne řešit cokoliv zpravodajského… nefalšovaná nirvána! Věčná škoda, že tenhle seriál nikdy nepoběží od osmi večer na Nově.
Verdikt
KarelR
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 9/10
Phil cze
- 10/10
Ismael
- 9/10
Hon2ar
- 9/10
Huntelaar
The Newsroom: První dojmy
14:00 | 25.06.2012 |
Tak ho máme zpátky. Televizní guru Aaron Sorkin si v minulých letech vykročil na velké plátno. Poté, co se jeho Studio 60 (mimochodem skvost - recenze zde) dočkalo jen jediné série, sepsal uznávaný tvůrce Západního křídla tři velké filmy – Soukromou válku pana Wilsona, The Social Network a Moneyball. Za druhý jmenovaný projekt si domů dokonce odnesl Oscara, což mu ale vůbec nesebralo lásku k malé obrazovce. Na tu se letos vrací s dalším zákulisním dramatem, výmluvně pojmenovaným The Newsroom. Ano, podíváme se v něm, jak se v Americe dělají zprávy. A ano, bude to další dialogově vypečená podívaná.
Sorkinova novinka vypráví o televizním hlasateli Willu McAvoyovi (Jeff Daniels), který si řádně zavaří svůj záměrně poklidný život. Na jedné univerzitní debatě totiž studentům zevrubně vylíčí, proč už Amerika není nejlepší zemí na světě. Rozpoutá tak menší mediální peklo, v jehož důsledku musí obměnit většinu zaměstnanců svojí zpravodajské relace. Jako novou producentku mu potom šéf nacpe jeho idealistickou ex Mackenzie McHale (Emily Mortimer), s níž teď bude Will muset nějak vyjít. Bude jejich spolupráce jen trýznivým utrpením? Nebo dají hlavy dohromady a vrátí americké žurnalistice její zašlou slávu?
Jak možná víte po zkušenostech s předešlými Sorkinovými díly, tenhle pán si libuje v televizním a politickém zákulisí. Jeho nová sonda do fungování zpravodajského pořadu tedy funguje na stejném principu, jako jeho prozkoumávání komediální show, sportovní relace či vzniku Facebooku: Banda méně provařených, avšak neselhávajících herců si prostě povídá do zemdlení a sype na diváka jedno bolestivě pravdivé moudro za druhým. Tentokrát se řeší úpadek médií, která v současnosti ráda cílí na co nejtupějšího diváka, jenž rád kouká na televizi, ale nechce se u toho moc dozvědět. Will nad touhle šarádou právě zlomil hůl. Mackenzie věří, že se pořád ještě dají dělat chytré a vkusné zprávy, které přitáhnou davy. Kdo má pravdu?
To se v pilotu pochopitelně nedozvíme. V úvodních sedmdesáti minutách seriálu se totiž především seznamujeme s postavami a zjišťujeme, kdo si o čem co myslí a proč. Ano, je to chytré, svižné a podpořené břitkým a trefným humorem. Stejně se ale nelze zbavit pocitu, že to Sorkin s dialogovou hutností tentokrát přetáhl. Většina epizody doslova sestává z toho, že hrstka postav klábosí v několika interiérech. A člověk si tak chvílemi říká, že už by se děj vážně mohl pohnout kupředu. Neberte to úplně zle, pilot se nakonec přeci jen promění v adekvátně dramatickou podívanou, a dokáže minimálně ústřední duo prodat tak dobře, aby vám na něm sakra záleželo. Klidně to celé ale mohlo být krapet kratší, sevřenější a s větší pozorností pro zbytek postav.
Ty jsou, jak u Sorkina bývá dobrým zvykem, obsazené příjemně neokoukanými herci. Všichni ale většinou jen přihrávají rozjetému Danielsovi, který řve, hláškuje a vůbec svědomitě sune Newsroom kupředu. Bude to stačit i na další epizody? Kdo ví. Určitě by to ale chtělo větší důraz na jeho vztahy s ostatními, jelikož se Sorkin tentokrát utrhl z řetězu víc než kdy jindy a šije do Ameriky až příliš ledabyle. Ne že by k tomu neměl dostatek argumentů. Pilot ale vykazuje až moc velkou dávku naivity, a i přes to, že si to dobře uvědomuje a vytahuje quijotovská porování, je chvílemi zbytečně průhledný. Zkrátka to chce o trochu jemnější přístup k látce, s nímž by se Newsroom mohl brzy vyprofilovat do kritické podívané, která si ale dobře pamatuje, že hrubá síla není všechno. Jestli v příštích dílech nasadí víc finesy a zhutní děj, mohl by fungovat ještě o třídu lépe.
Verdikt
KarelR
Vaše hodnocení
Hodnocení čtenářů
- 10/10
verbst
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry